بتن GFRC
۱۳۹۸/۰۴/۰۶
بتن مسلح به الیاف شیشه : مخفف کلمات (Glass Fiber Reinforced Concrete) که به اختصار GFRC (جی اف آر سی ) یا همان GRC (جی آر سی) خوانده می شوند.

تاریخچه بتن جی اف آر سی - GFRC

GFRC در ابتدا در دهه 1940 در روسیه توسعه یافت، اما تا سال های 1970، شکل فعلی آن به طور گسترده ای استفاده نشد.

به صورت تجاری، GFRC برای ساخت پانل های بزرگ و سبک که اغلب به عنوان نمای ساختمان در نظر گرفته شده استفاده می شود. این پانل ها غیر سازه ای در نظر گرفته شده اند، زیرا آنها برای حمایت از وزن خود به همراه بارهای لرزه ای و بادی طراحی شده اند، که در طراحی دیوارهای پرده شیشه ای طراحی شده است. این پانل ها به دلیل لایه بندی مواد بسیار سبک وزنند، نه به این دلیل که بتن جی اف ار سی چگالی قابل ملاحظه ای نسبت به بتن معمولی دارد. به طور متوسط وزن آن حدود یک بایت معمولی را به صورت حجمی وزن می کند.

پانل های نمایشی معمولا به یک قاب فولادی سازه ای متصل می شوند که از پانل پشتیبانی می کند و نقاط اتصال را برای حلق آویز فراهم می کند
Related image

خصوصیات ساختاری جی اف ار سی - GFRC

GFRC قدرت خود را از یک دوز بالا از فیبرهای شیشه ای AR و دوز بالا از پلیمر اکریلیک می گیرد. در حالی که مقاومت فشاری GFRC می تواند بسیار بالا باشد (به علت نسبت آب به سیمان کم و محتوای بالای سیمان)، مقاومت بسیار قوی خمشی و کششی که  ازبتن معمولی آن را برتر می کند. اساسا دوز بالا از الیاف بارهای کششی را حمل می کند و محتوای پلیمری بالا باعث می شود بتن انعطاف پذیر بدون ترک خوردگی باشد.

GFRC شبیه به نوع فایبر گلاس خرد شده است که برای تشکیل اشیاء مانند چاله های قایق و دیگر اشکال سه بعدی پیچیده استفاده می شود.  که فرایند تولید مشابه است، اما GFRC به مراتب ضعیف تر از فایبرگلاس است.
Related image


روش ها و نحوه ساخت و تولید جی اف آر سی - GFRC


معمولا از دو روش مختلف برای GFRC استفاده می کند :

1-  (spray) اسپری کردن یا پاشیدن

2- (premix) پرمیکس

روش اسپری کردن جی اف آر سی - GFRC

اسپری کردن شبیه به شاتکریت است که در آن مخلوط بتن مایع (منیزیم الیاف) به صورت اسپری می شود. بتن از یک نازل از نوع تفنگ مانند اسپری می شود که جریان الکتریکی طولانی را نیز جدا می کند و اسپری می کند. بتن و الیاف مخلوط می شوند زمانی که آنها به سطح شکل رسیدند. فیبر شیشه ای از یک قرقره در یک موضوع پیوسته به تفنگ تغذیه می شود، جایی که تیغه آن را درست قبل از اسپری برش می دهد. طول فیبر خرد شده تمایل به خیلی طولانی تر (حدود 1.5 ") از الیاف است که در مخلوط شدن، از آنجا که الیاف بلند می شود اگر آنها را به بتن قبل از اسپری مخلوط شده است

روش Premix - پرمیکس جی اف آر سی

از سوی دیگر، پیش مخلوط یا پرمیکس ، شامل ترکیب الیاف کوتاهتر در دوزهای پایین به بتن مایع است. این مخلوط به قالب یا اسپری ریخته می شود. در حالی که اسلحه های اسپری استفاده می شود، شخم فیبر ندارند، اما با این وجود پر هزینه هستند و نیاز به یک پمپ برای تغذیه آنها (همان پمپ استفاده شده با اسپری کردن).
Premix
به دلیل الیاف کوتاهتر و جهت گیری فیبرحالت  تصادفی اش کمتر از اسپری کردن است.

GFRC برای سینی های بتنی در مغازه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد و از روش اسپری کردن استفاده می شود.

قطعات پس از تولید در اتاقك‌های بخار (Curing) با دما و رطوبت تحت كنترل قرار گرفته و تا پایان زمان عمل‌آوری نگهداری می‌شوند.
Image result for gfrc

.

مزایای استفاده از نمای جی اف آر سی - GFRC  :

1.   - استحكام و دوام دراز مدت نما در برابر شرایط محیطی، باد و زلزله.

2.   - امكان تولید قطعات نما با ابعاد بزرگ و ضخامت كم.

3.   - امكان تولید در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع، پیچیده و ظریف.

4.   - امكان استفاده از مزایای صنعت پیش ساختگی و افزایش سرعت اجرای نما.

5.   - امكان تعمیر و بازسازی بخشی از نما بدون آسیب به بقیه قسمت‌ها.

6.   - كاهش وزن نما نسبت به سایر مصالح مشابه.

7.   - عایق صوتی و حرارتی.

8.   - كنترل كیفیت بالا قطعات و نمای نهایی.