شومینه
۱۳۹۸/۰۳/۲۳
نقش شومینه های داخل ساختمان بیش از گرم کردن محیط ، تاثیر گذاری در دکوراسیون داخلی دارد. انواع متفاوتی از شومینه وجود دارد ، اما به طور کلی شومینه بر اساس سوخت و متریال ، ظاهر و شکل ، روش نصب و سبک تقسیم بندی می شود .

انواع شومینه از نظر سوخت

انواع شومینه ، عنصر دکوراتیو گرم کننده فضا ، از نظر سوخت به انواع زیر تقسیم می شود ، که توضیحات هر کدام به اختصار آورده شده است:

شومینه هیزمی

شومینه برقی

شومینه الکی

شومینه ژل سوز

شومینه هیزمی ( شومینه چوبی )

یکی از قدیمی ترین انواع شومینه ، شومینه هیزمی یا همان شومینه چوبی است که در آن از سوزاندن چوب برای تولید حرارت و ایجاد گرما استفاده می شود. گرمای ایجاد شده از شومینه هیزمی تا حدی قابل کنترل نیست و مانند دیگر سوخت ها امکان کم یا زیاد کردن شعله و گرما تنها با کم یا زیاد کردن هیزم امکان پذیر است. بزرگترین مشکل در شومینه های هیزمی ، هزینه تعمیر و نگهداری بالا است و همچنین شومینه های هیزمی باعث ایجاد دوده در فضا می شوند و نیاز به تمیز کردن مداوم فضای اطراف دارند. با این وجود شومینه چوبی به دلیل ایجاد فضای دلپذیر و آرامش بخش جز محبوبترین انواع شومینه است.
Image result for ‫شومینه هیزمی‬‎

 

 

شومینه گازی

شومینه گاز سوز یکی از انواع شومینه است که ممکن است هنگام استفاده ، احساسی مشابه با شومینه چوبی ندهد ، اما شومینه های گازسوز دوده ایجاد نمی کنند و حرارت بیشتری دارند . گرما و حرارت ایجاد شده توسط شومینه گازی با کم یا زیاد کردن مقدار گاز قابل کنترل است و هزینه گاز مصرفی نسبت به دیگر انرژی ها کمتر و اقتصادی است. همچنین ساخت و نصب راحت ، می تواند شومینه گازی را جایگزین شگفت انگیزی برای شومینه های سنتی چوب سوز قرار دهد. آنچه باید در استفاده از شومینه های گازی در نظر گرفته شود این است که در بیشتر موارد سوخت گاز شفاف است ، اما هنوز هم خطر انتشار آلاینده ها وجود دارد.

 

شومینه الکل سوز

شومینه هایی که از سوزاندن اتانول استفاده می کنند ، به دلیل عدم نیاز به هواکش ، نصب بسیار آسانی دارند . تنوع زیاد شومینه های اتانولی باعث شده است که با هر دکور و بودجه ای طراحی شوند. شومینه الکلی تمیز و بی بو بوده و هیچ گونه دوده ای ایجاد نمیکند . این شومینه ها قطعا گرمایی مانند نمونه های مشابه گاز سوز و یا هیزمی فراهم نمی کنند ، اما با محیط زیست سازگارهستند.
i like those for the bedroom! you get the ambiance without the dirt!

 

شومینه برقی

شومینه های برقی یا الکتریکی به سرعت در حال تبدیل به محبوبترین شومینه ها از نظر نوع سوخت می باشند.  شومینه الکتریکی توسط برق و با گرم کردن فنرهای داخلی تولید حرارت می کند. شعله ایجاد شده در شومینه الکتریکی ساختگی است. این شعله ساختگی مانند یک شعله واقعی بنظر می رسد و احساسی مشابه با آن ایجاد می کند.

شومینه های برقی دارای قابلیت تنظیم هستند. اگر دمای محیط بالا رود و گرما بیشتر از حد مورد نیاز شود ، شومینه برقی با امکان خاموش کردن و یا کنترل میزان حرارت ، تعادل دمایی محیط را فراهم می کند. این در حالی است که شعله ساختگی شومینه باقی می ماند. همچنین بیشتر شومینه های برقی دارای یک کنترل از راه دور برای روشن و خاموش کردن شومینه و یا کنترل حرارت هستند.

شومینه های برقی مقرون به صرفه ترین گزینه در میان انواع شومینه ها هستند. نصب شومینه برقی نسبتا آسان است. یکی دیگر از مزیت های این نوع از شومینه ها این است که بر خلاف شومینه های چوبی و گازی نیازی به تعمیر و نگهداری معمول مانند بریدن چوب ، تمیز کردن دودکش یا بازرسی خط گاز ندارند.

 

شومینه ژل سوز

شومینه های ژل سوز بسیار کمتر از شومینه های برقی و یا گازسوز رایج هستند ، اما از مزایایی برخوردارند. اولین مزیت ، سهولت در نصب آنهاست. تمام نیاز یک شومینه ژل سوز ، پر شدن آن با سوخت ژل است. در واقع هیچ نیازی به هواکش ، خطوط ، لوله ها یا سیم های برق نیست. این شومینه ها به اندازه کافی قوی هستند که به راحتی قابل نصب بر روی دیوار باشند. در شومینه های ژل سوز شعله ، واقعی است. از طرف دیگر ترکیب نوع سوخت و شعله موجب خروجی گرمای کم می شود