طراحی استخر در ویلا
۱۳۹۸/۰۴/۰۲
استخر شنا برای منازل مسکونی سایزهای بسیار متفاوتی دارد. در طراحی استخر ویلا، شکل های متفاوتی را می توان بکاربرد که البته فضای موجود و اندازه ای که خانه دار می خواهد تعیین کننده خواهد بود.

اما بیشتر مواقع خانه دارها طرح های مستطیلی ساده را انتخاب می کنندشکل مستطیل به این خاطر محبوب است که هم هزینه ساخت کمتری دارد و هم اینکه فضای زیادی از حیاط اصلی یا حیاط خلوت خانه اشغال نمی کند.

در طراحی استخر ویلا از آنجایی که قرار است در فضای باز قرار بگیرد، از بتن استفاده می شود که بسیار پرخرج است، مدل های وینیلی و فایبرگلاسی که در فضای سربسته ساخته می شوند، در رده های بعدی قرار می گیرند. هزینه ساخت استخر بتنی داخل زمین با هزینه گود برداری، بتن ریزی، عایق بندی، نازک کاری و و بدون در نظر گرفتن نصب سیستم های تصفیه و گرمایشی چیزی حدود 20 میلیون تومان تمام می شود. از آنجایی که استخر مستطیلی بسیار ساده بوده و هزینه اجرای آن نیز کمتر تمام می شود، بسیاری از خانه دارها ترجیح می دهند لبه استخر را نیز زینت کاری کرده و با پوشش هایی مانند چوب بپوشانند. در ساخت لبه استخر نیز مواد مختلفی انتخاب می شود مانند سنگ،چوب و کاشی. اما جنس و طرز ساخت مصالح طوری خواهد بود که هیچکدام دارای گوشه تیز نبوده و لیز نیستند.
Related image


نکاتی که در طراحی استخر ویلا باید در نظر گرفت:
1-
در نظر گرفتن موانعی مانند حصار بزرگ، دیوار باغ یا بخشی از ساختمان اصلی که همانند یک بادشکن طبیعی عمل می‌کند یک مزیت برای استخرویلا یا استخر باغ به حساب می آید. به‌ نحوی که با کاهش جریان هوا بر روی کاسه استخر باغ نرخ تبخیر آب و اتلاف حرارت آن به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

2-
باید در نظر داشت که طراحی استخر ویلا یا استخر باغ باید به گونه‌ای باشد که فضای کافی برای انتقال مواد و تجهیزات مورد نیاز به داخل ویلا یا باغ وجود داشته باشد.

3-
در حین طراحی استخر ویلا یا استخر باغ باید محلی برای نگهداری تجهیزات، ذخیره مواد تمیز کننده و مواد شیمیایی مورد استفاده برای تصفیه آب در نظر گرفته شود.

Image result for pool



سازه استخر

پس از خاکبرداری محل استخر میتوان سازه استخر را میتوان با استفاده از دو روش ساخت دیوار با بلوک سیمانی یا بتن مسلح  اجرا کرد. با توجه به اینکه ساخت دیواره استخر با بتن مسلح نیاز به قالب بندی و آرماتورگذاری دارد هزینه اجرای آن مسلماً بیشتر از استخر های با بلوک سیمانی است.

در صورتیکه استخر باغ دارای طول ، عرص و عمق زیاد باشد و انحنا در طرح استخر وجود داشته باشد ملزم به ساخت استخر به شیوه بتن مسلح هستیم