بتن شفاف (LITRACON)
۱۳۹۸/۰۴/۱۰
بتن شفاف ، بتنی میباشد که این روزها بسیار رایج شده است . همانطور که می دانید بتن یکی از پرمصرف ترین مصالح می باشد که کاربردهای مختلفی در صنعت ساخت و ساز دارد.

. از گذشته و با معرفی بتن از قرن نوزدهم، بتن به عنوان ماده ای دارای مقاومت بالا و خواص منحصر بفرد دیگر مورد توجه بوده است اما به مرور زمان نظر ها علاوه بر مقاومت بالای بتن و کاربرد سازه ای آن به دیگر خواص جالب منحصر بفردی از بتن منعطف گردید که باعث محبوبیت بیش از پیش این ماده گردید. از جمله این دستاورد ها می توان به بتن های تزیینی یا صیقلی، بتن هایی که مورد پسند معماران می باشند اشاره کرد که نمونه ای از این نوع بتن ها بتن شفاف یا لیتراکن نام دارد. در این مقاله به معرفی این نوع بتن و ویژگی های آن و همچنین کاربرد بتن شفاف پرداخته ایم.

بتن شفاف بتنی است که با دارا بودن فیبرهای نوری قادر به انتقال نور از سمتی به سمت دیگر است. فیبرهای نوری فیبرهایی هستند که معمولا از پلاستیک یا شیشه برای انتقال نور ساخته می شوند. این فیبرها رشته های قابل انعطافی به ضخامت قطر موی انسان می باشند. با استفاده از این تکنولوژی مقدار زیادی از اطلاعات می تواند در فواصل طولانی انتقال یابد.  ازنظر تئوری فیبرهای به کار رفته در لیتراکن قادر به انتقال نور در بتنی به ضخامت ۲۰ متر می باشد. همچنین استفاده از فیبر نوری در اجزای باربر سازه ای بدون تاثیر منفی در مقاومت بالای فشاری و کششی آن می تواند اثری خوب با ایجاد فضاهایی روشن و جذاب داشته باشد
Related image

نحوه تولید بتن شفاف :

همانطور که گفته شد فیبرهای نوری رشته های نازکی هستند که در داخل پانل ها یا بلوک های بتنی کار گذاشته می شوند و این قابلیت را به بتن می دهند که بتواند نور را از سمتی به سمت دیگر عبور دهد . برای تولید این نوع بتن ابتدا یک لایه نازک بتن در قالب ریخته می شود و سپس فیبرهای نوری در امتداد قالب کارگذاشته شده و سپس بتن ریزی می شود.  فیبر های رشته ای پس از قرارگیری در داخل مخلوط بتن به دلیل اندازه ی آنها تبدیل به یک جزء ساختاری شبیه به سنگدانه های متداول می شوند، بنابراین ظاهر بتن همگن حفظ می شود.
Related image

ویژگی های بتن شفاف :

می‌توان دیوار با هر ضخامتی توسط لیتراکن‌ها ساخت.

می‌توان نور را تا ۲۰ متر در سراسر بتن بدون اتلاف روشنایی انتقال دهد.

اگر از این ماده بیشتر و بیشتر در ساختمان سازی استفاده شود. نور طبیعی بیشتری می‌تواند برای نور دفاتر و انبارها استفاده شود. این می‌تواند منجر به کاهش زیاد در مقدار الکتریسیته استفاده شده برای نور ساختمان‌ها شود.

معماران قادر به طراحی و ساخت طیف وسیعی از سازه‌ها که بسیار مناسب برای کف‌ها، پیاده‌روها، بلوک‌های ساختمانی، پانل‌ها و دیوارهای باربر هستند.

موارد مصرف بتن شفاف :

-دیوار

-کفپوش

-طراحی داخلی

-بلوک ها

-لامپ های لایتراکیوب

 

۱-دیوار : از بتن شفاف می توان هم برای دیوار های خارجی و هم برای دیوار های داخلی استفاده نمود و چنانچه تمهیدات لازم انجام شود حتی می تواند نقش دیوار های باربر را هم داشته باشد.

۲-کفپوش : از دیگر استفاده های بتن شفاف استفاده از آن در کفپوش ها می باشد، کفپوش های کار شده از این نوع بتن در طول روز ظاهری همچون کفپوش های از جنس بتن معمولی داشته اما با غروب آفتاب و انعکاس نور ناشی از خورشید درخشش زیبایی از خود نشان می دهند.

۳-طراحی داخلی : بتن شفاف عبور دهنده نور می توان برای دیوار ها در طراحی داخلی استفاده کرد. به صورتی که بتن از پشت نورپردازی شده باشد.

۴-بلوک ها : از بتن شفاف می توان برای تولید بلوک نیز استفاده کرد.

۵- لامپ های لایتراکیوب : کاربرد بتن شفاف در تولید این نوع لامپ ها بدین صورت است که بلوک های ساخته شده از بتن شفاف بصورت مکعبی روی هم قرار داده می شود و سپس یک منبع نور در وسط مکعب داده می شود و بتن شفاف نور را عبور می دهد و موجب روشنایی می شود.



نحوه مسلح کردن بلوک های ساخته شده از بتن شفاف :

در صورت نیاز به مسلح کردن این بتن، شیار هایی در داخل آن تعبیه می شود. در حین ساختن دیوار ها، میلگرد ها به صورت عمودی یا افقی در این شیارها قرار می گیرد و فیبرهای اپتیکی (نوری) به خاطر خاصیت انعطاف پذیری خود در اطراف میلگردها جمع می شوند و به این ترتیب میلگردها دیده نمی شوند.