درباره شهر آبسرد
۱۳۹۸/۰۴/۱۲
آبسرد شهری در حاشیه محور فیروزکوه و قطب بسیار مهمی در گردشگری منطقه شمال شرق استان تهران می‌باشد. شهر آبسرد، یکی از شهرهای خوش آب و هوای بخش مرکزی شهرستان دماوند است. این شهر در ۶۵ کیلومتری پایتخت و در حاشیه محور تهران – فیروزکوه قرار گرفته است

قدمت شکل گیری هسته اولیه آبسرد به بیش از ۱۱۰۰ سال پیش و قدمت محله‌های مرانک و تاسکین (روستاهای قدیمی) به قرون ششم و هفتم هجری بر می‌گردد.

آبسرد به شهر گل و گیاه معروف است و دلیل آن دارا بودن پتانسیل بالا، آب و هوای مناسب و وجود منابع غنی آب‌های زیرزمینی و صدها نهر و چشمه‌های گوارای آب شیرین، رودخانه‌های دایمی و چشمه‌های آب معدنی در سطح منطقه است.

وجود تولیدکنندگان مجرب و کارآزموده گل و گیاه با سابقه‌ی فعالیت چندین دهه‌ای، موجب شده علاوه بر اهمیت این صنف در داخل کشور، در صورت ایجاد زمینه مناسب و حمایت‌های لازم توان رقابت در بازارهای جهانی را نیز دارا باشند.

علل پیدایش شهر آبسرد

در  ادامه کمی درابره تاریخچه و علل پیدایش شهر آبسرد برای شما خواهیم گفت.

 

ایجاد روستاهای مرانک و تاسکین ناشی از وجود اراضی زراعی مناسب و مظهر قناتی بوده که در مرکز روستای مرانک ایجاد شده و آب شرب و کشاورزی ساکنان دو روستا را فراهم می‌کرده است.

از دیگر علل استقرار روستاهای مزبور درمکان کنونی، دسترسی به مراتع غنی واقع در ارتفاعات پیرامونی بوده که علوفه دام را جهت توسعه دامداری سنتی در کنار زراعت و باغداری فراهم کرده بود.

از جمله عوامل اصلی شکل گیری هسته‌های اولیه شهر آبسرد را می‌توان در مواردی چون آب کافی برای کشاورزی و سهولت بهره‌برداری از آن در قالب استفاده مستقیم از رودخانه یا ایجاد قنات، وجود زمین‌های مرغوب زراعی و باغی، مراتع غنی ذکر کرد

Image result for ‫آبسرد‬‎

جمعیت و تولیدات کشاورزی شهر آبسرد

شهر آبسرد در اواخر سال ۱۳۷۵ توسط هیات وزیران به عنوان یک نقطه شهری شناخته شد و مساحت این شهر ۹۳۸۱ هکتار است.

جمعیت شهرآبسرد در فاصله سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ (۱۰ سال) از ۶۱۵۳ نفر به ۸۹۳۳ نفر افزایش یافته است

تعداد خانوارها نیز در این مدت از ۱۳۱۷ مورد به ۱۹۹۰ خانوار رسیده است. همچنین تعداد واحدهای مسکونی از ۱۱۳۴ واحد در سال ۱۳۷۵ به ۱۷۴۶ واحد تا سال (۱۳۸۵) افزایش یافته است.

به عبارت دیگر، شاخص‌های مذکور در این سال‌ها دارای رشدی به ترتیب برابر با ۷۹/۳ درصد، ۲/۴ درصد و ۴/۴ درصد بوده‌اند.

در حریم شهر آبسرد ۱۶۰۳ هکتار اراضی زراعی متعلق به کشاورزان وجود دارد که ۱۰۷۹ هکتار آن در محدوده قانونی و ۵۲۴ هکتار آن در محدوده استحفاظی است.

بیشترین اراضی زراعی هر ساله به زیر کشت سیب زمینی و گل و گیاه قرار گرفته و باقی اراضی مزروعی نیز زیر کشت گندم و صیفی‌جات از جمله کدو و خیار به دو صورت گلخانه‌ای و هوای آزاد قرار دارد.

 

شهر آبسرد در صورت تامین برخی نیازهای آن می‌تواند قطب اساسی و گردشگری در منطقه شرق استان تهران باشد و سالانه میلیون‌ها مسافر را جذب خود کند

Related image

آب و هوا و مناطق دیدنی شهر آبسرد

آبسرد به علت نزدیکی به قله ارتفاعات دماوند منطقه‌ای سردسیر به حساب می‌آید. دی و بهمن سردترین ماه‌های سال هستند و دمای هوا شب‌ها در حدود ۷ تا ۸ درجه زیر صفر است. دمای روزها نیز از ۱۶ درجه سلسیوس فراتر نمی‌رود.

یکی از مناطق دیدنی و بسیار زیبا در نزدیکی آبسرد آبشار آینه ورزان است. این آبشار در نزدیکی استان تهران و در دامنه قله رفیع زرینه کوه قرار دارد.

برای رسیدن به این آبشار زیبا کافیست که خود را به رودهن رسانده، پس از شهرستان آبسرد به روستای عین ورزان یا آینه ورزان بروید و پس از حدود دو ساعت پیاده روی به آبشار زیبای آیینه ورزان برسید.

روستای آیینه ورزان

در اين روستای سرسبز و آباد باغات فراوان درختانی همچون گيلاس ، زردآلو ، سيب ، گردو ، آلبالو و وجود دارد.

آیینه ورزان که به دو بخش بالا ده و پایین ده تقسیم می‌شود، دو فضای کاملا متفاوت را برای گردش و تفریح به شما پیشنهاد می‌کند. دشتی در پایین دست با درختان پربار میوه و کوه‌هایی در بالا دست که آبشار و تنگه آیینه ورزان زیبایی آن را چند برابر کرده‌اند.

این روستا یكی از مسیرهایی است که کوهنوردان برای صعود به قله زرینه كوه از آن عبور می‌کنند.

 

بعد از گشت و گذار در دشت آیینه ورزان پایین، اگر تصمیم به کوهپیمایی در ارتفاعات بخش شمالی روستا گرفتید می‌توانید نهر پر آب روستا را به سمت شمال دنبال کنید تا بعد از عبور از خانه‌های مسکونی و شیب ۴۵ درجه ای این کوهپایه، به جاده‌ای خاکی در سمت چپ‌تان برسید که حدودا ۳ کیلومتر طول دارد.

این به معنی نیم ساعت کوهپیمایی بی‌وقفه و با سرعت متوسط است. بعد از عبور از این جاده، بازهم در مسیر رودخانه قرار خواهید گرفت و این بار هم یك صعود نیم ساعته لازم است تا به آبشار ۲۰ متری این روستا برسید
آبشار آیینه ورزان آبسرد

تنگه واشی در حوالی آبسرد؟

اما سفر شما به همین جا ختم نمی‌شود. شما می‌توانید بعد از استراحت در کنار این آبشار، مسیر را از سمت شمال ادامه دهید و در کمتر از ۱۰ دقیقه به یك تنگه باریك ۲ متری برسید. تنگه‌ای که ممکن است تنگه واشی را در ذهن‌تان تداعی کند.

اگر باز هم تمایل به ادامه مسیر دارد، باید از میان آب مسیرتان را دنبال کنید تا بعد از عبور از ارتفاعات، به آبشار دوم برسید.

آبشاری که در عین کوتاه‌تر بودن، زیباتر از آبشار اول به نظر می‌رسد. تنها یادتان باشد اگر در کوهنوردی چندان حرفه‌ای نیستید، به آبشار دوم فکر نکنید چون مسیر رسیدن به این آبشار قدری خطرناک است و عبور از آن ممکن است به قیمت جان‌تان تمام شود.

در بالای کوه بلندی که بر روستای آینه ورزان مشرف است قلعه‌ای وجود دارد که این روزها چیز زیادی از آن باقی نمانده است اما بومیان منطقه آن را قلعه نوذر شاه می‌نامند.